Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(27)
Forma i typ
Książki
(27)
Albumy i książki artystyczne
(7)
Publikacje naukowe
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(15)
tylko na miejscu
(14)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(15)
Czytelnia BG
(13)
Rogów
(1)
Autor
Ojrzyński Jacek A
(3)
Polit Paweł
(3)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(3)
Biernacki Andrzej
(2)
Borusiewicz Mirosław (1947- )
(2)
Holzman Joanna (1945- )
(2)
Jaworska Justyna (1975- )
(2)
Jurecki Krzysztof (1960- )
(2)
Luba Iwona
(2)
Lubiak Jarosław (1971- )
(2)
Miastkowski Andrzej
(2)
Milanowska Maria
(2)
Świerkocki Maciej (1961- )
(2)
Andrzejczyk Robert
(1)
Bauer Andżelika (1976- )
(1)
Bauer Marcin (1975- )
(1)
Berbelska Dorota (1962- )
(1)
Bierkowski Tomasz
(1)
Biernacki Andrzej (1931-2021)
(1)
Bispham John
(1)
Biłozór-Salwa Małgorzata
(1)
Borowski Wiesław (1931- )
(1)
Buczkowski Leopold (1905-1989)
(1)
Butcher Trevor
(1)
Błachnio Joanna
(1)
Błaszczyński Michał (historyk sztuki)
(1)
Dłużniewska Emilia Małgorzata
(1)
Dłużniewski Andrzej (1939-2012)
(1)
Ertman Marta
(1)
Fałkowski Wojciech (1952- )
(1)
Gauger Soren A. (1975- )
(1)
Gawkowski Jakub
(1)
Gałązka Ewa (fotografia)
(1)
Grzesik Paweł
(1)
Herudzińska-Oświecimska Marta
(1)
Hrehorowicz Maja
(1)
Jarosz Jan Piotr (1953- )
(1)
Jatkowska Małgorzata
(1)
Jaśkiewicz Hanna
(1)
Jerie Andrzej
(1)
Kacprzak Dariusz (1971- )
(1)
Karczewski Leszek (1978- )
(1)
Karpowicz Agnieszka (kulturoznawca)
(1)
Karwowski Lech
(1)
Keane Barry (1972- )
(1)
Kiełbik Jerzy (1977- )
(1)
Kirmiel Andrzej (1958- )
(1)
Korolczuk Hanna
(1)
Kowalska-Petrie Anna
(1)
Kurc-Maj Paulina
(1)
Kwiatkowska Alina
(1)
Lachman Magdalena (1972- )
(1)
Lewandowska Marysia (1955- )
(1)
Lewczyński Jerzy (1924-2014)
(1)
Lorkowska Agata
(1)
Ludwisiak Małgorzata
(1)
Maciaszczyk Magdalena
(1)
Michalska-Szałacka Magdalena
(1)
Mikina Ewa (1951-2012)
(1)
Miśkiewicz Magdalena
(1)
Nacht-Samborski Artur (1898-1974)
(1)
Nader Luiza
(1)
Niziołek Magdalena (historia sztuki)
(1)
Nowacki Dariusz (historyk sztuki)
(1)
Pijarski Krzysztof (1980- )
(1)
Popowski Jan
(1)
Ptaszkowska Anka (1935- )
(1)
Pufal Marta
(1)
Reichardt Jasia (1933- )
(1)
Robakowski Józef (1939- )
(1)
Rosales Rodríguez Agnieszka. "Okropności wojny" - nowe granice w sztuce
(1)
Rudzińska Wanda Maria
(1)
Sachs Hanna
(1)
Sobczak-Jaskulska Renata
(1)
Strzemiński Władysław (1893-1952)
(1)
Stęplewska Marta
(1)
Szelągiewicz Jan
(1)
Szewczyk-Prokurat Danuta
(1)
Szymaniak Marek (1974- )
(1)
Tanikowski Artur
(1)
Tatar Ewa (1981- )
(1)
Techmańska Anna
(1)
Waltoś Jacek (1938- )
(1)
Wawer Ewa Paulina
(1)
Wencel Justyna (1977- )
(1)
Wesołowska Monika
(1)
Wilczewski Waldemar Franciszek
(1)
Wojciechowski Jerzy (1965- )
(1)
Załuski Tomasz (historyk sztuki)
(1)
Zjeżdżałka Ireneusz (1972- )
(1)
Ładnowska Janina
(1)
Łobodziński Andrzej (1931- )
(1)
Łuczaj Wiesław (1960- )
(1)
Śniegulska-Gomuła Magdalena
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(10)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(17)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(20)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Muzeum Sztuki (Łódź)
(12)
Malarstwo polskie
(8)
Wystawy sztuki
(8)
Fotografia polska
(5)
Sztuka
(5)
Sztuka polska
(5)
Malarze polscy
(4)
Krytyka artystyczna
(2)
Pałac Herbsta (Muzeum Sztuki ; Łódź)
(2)
Rysunek polski
(2)
Strzemiński, Władysław (1893-1952)
(2)
Teoria sztuki
(2)
Wojna
(2)
Żydzi
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Artyści
(1)
Artyści polscy
(1)
Buczkowski, Leopold (1905-1989)
(1)
Burżuazja
(1)
Cyberkultura
(1)
Dłużniewski, Andrzej (1939-2012)
(1)
Estetyka
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Fundusz Obrony Narodowej
(1)
Gabinet Rycin (Biblioteka Uniwersytecka ; Warszawa)
(1)
Gottlieb, Maurycy (1856-1879)
(1)
Goya, Francisco (1746-1828)
(1)
Grafika polska
(1)
Groteska
(1)
Herbstowie (rodzina)
(1)
Historia sztuki
(1)
Historycy sztuki
(1)
Holokaust
(1)
Humor
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Instalacja dźwiękowa
(1)
Instytucje artystyczne
(1)
Korespondencja sztuk
(1)
Kratochwil, Marian (1906-1997)
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka instytucjonalna
(1)
Lewczyński, Jerzy (1924--2014)
(1)
Literatura eksperymentalna
(1)
Literatura polska
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo hiszpańskie
(1)
Michałowski, Piotr (1800-1855)
(1)
Nacht-Samborski, Artur (1898-1974)
(1)
Neuroestetyka
(1)
Nowosielski, Jerzy (1923-2011)
(1)
Okupacja niemiecka Polski (1939-1945)
(1)
PRL
(1)
Pamięć
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Pisarze polscy
(1)
Portrety
(1)
Przedsiębiorcy
(1)
Reichardt, Jasia (1933- )
(1)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Rysunek włoski
(1)
Rzemiosło artystyczne
(1)
Rzeźba polska
(1)
Scenografia
(1)
Socjologia architektury
(1)
Socjologia kultury
(1)
Sound art
(1)
Spostrzeganie
(1)
Sztuka europejska
(1)
Teatr lalek
(1)
Teatr polski
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria afektów
(1)
Tkaniny artystyczne
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wyroby ze srebra
(1)
Zwierzchowski, Andrzej (1954- )
(1)
Złotnictwo
(1)
Łobodziński, Andrzej (1931- )
(1)
Łódź Kaliska (grupa artystyczna)
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: dzieło
Teoria widzenia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(16)
2001-
(11)
1945-1989
(10)
1801-1900
(7)
1989-2000
(5)
1901-1914
(4)
1914-1918
(4)
1701-1800
(3)
1918-1939
(3)
1939-1945
(3)
2001-0
(3)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Łódź (woj. łódzkie)
(14)
Polska
(4)
Konstancin-Jeziorna (woj. mazowieckie, pow. piaseczyński, gm. Konstancin-Jeziorna)
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Rosja
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(12)
Album
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Esej
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Antologia
(2)
Biografia
(2)
Monografia
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Katalogi zbiorów
(1)
Listy
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Recenzja artystyczna
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(16)
Historia
(11)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Psychologia
(1)
27 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 293766 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Sztuki, Łódź, 25.10.2023-24.03.2024.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Publikacja ukazuje w retrospektywnym ujęciu twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego - prace na papierze oraz malarstwo z lat 1967-2023; pejzaże, serie portretów, obrazy o tematyce szkolnej, obyczajowej, biblijnej, mitologicznej i podróżniczej.
Przez niektórych krytyków sztuki i kuratorów wystaw, twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego określana jest jako skupiona na problematyce przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień. Inni zauważają obecną w tym malarstwie ogromną pasję poszukiwania, która nie pozwala artyście na dłuższe trwanie przy już osiągniętym rozwiązaniu jakiegoś malarskiego problemu; pasję, która powoduje, że jest to sztuka otwarta na ryzyko poszukiwania nowego a wyrzekania się wygody obcowania ze znanym i opanowanym; że jest to sztuka wynikająca bardziej z wewnętrznego przeżycia niż czynnika zewnętrznego, w wyższym stopniu wyłaniająca się z kontemplacji niż obserwacji.
Słowem, jakim można opisać twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego, jest harmonia. Definiuje ją także ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań. Artysta reprezentuje bardzo odważne podejście. Wymyśla nowe sposoby, a nie modyfikuje już istniejące. Jego życiem kieruje ciekawość świata, co odzwierciedla się w sztuce artysty. Zwierzchowski nie poddaje się także wpływom mód, tworząc własny, charakterystyczny styl. Jego twórczośc to w większości autorskie komentarze, spostrzeżenia, reminiscencje, wspomnienia i refleksje, nierzadko zabarwione specyficznym humorem. Artysta eksperymentuje też z malarską materią i formą obrazu, w spektrum od figuracji do abstrakcji, od pojedynczego widoku do obrazów w obrazie, od pojedynczego płótna po kalejdoskopowe lub wieloelementowe kompozycje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7671 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6455 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Leopold Buczkowski : przebłyski historii, przelotne obrazki / redakcja Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. - Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021. - 326, [2] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi w dniach 29 października 2021 r. - 13 lutego 2022 r.
Bibliografie przy niektórych pracach. Indeks.
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego.
Twórczość artystyczną Leopolda Buczkowskiego, mniej znaną, cechuje różnorodność tematów i stylów oraz inwencja w doborze i łączeniu technik artystycznych. Buczkowski posługuje się rysunkiem, fotografią, technikami graficznymi i wodnymi, techniką olejną, kolażem. W późnej fazie twórczości nadaje swoim przedstawieniom charakter przestrzenny, kształtując rzeźby i asamblaże. Różnorodność ta wyrasta z wielokulturowej rzeczywistości Podola lat 30-tych XX wieku zniszczonej przez wojnę krainy jego dzieciństwa i młodości, zamieszkiwanej przez ludność polską, ukraińską i żydowską.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375662 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6735 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Sztuki, Łódź, 11 października 2023 r.- 25 lutego 2024 r.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Publikacja przybliża dwunastoletni łódzki okres życia Jerzego Nowosielskiego, lata 1950 1962 które przypadły na czas jego dojrzewania twórczego i pierwszych artystycznych sukcesów. Odkrywa wtedy również siebie, jako twórcę scenograficznego. Wreszcie to okres, w którym Nowosielski rozpoczyna pracę nad monumentalnym malarstwem sakralnym. W swoich łódzkich latach twórca aktywnie uczestniczył także w tworzeniu artystycznego środowiska miasta. Nowosielski, gdy przybywa do Łodzi, ma dwadzieścia siedem lat, jest żonaty z Zofią Gutkowską i za sobą ma już szereg doświadczeń artystycznych. Między innymi studia ikonopisarstwa w Ławrze Uniowskiej św. Jana Chrzciciela w Uniowie pod Lwowem czy asystenturę u Tadeusza Kantora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. Ponadto artysta związany był z Grupą Młodych Plastyków, utworzoną wokół Kantora, a także z grupą plastyków nowoczesnych i krakowskim Klubem Artystów. Miał za sobą także udział w zbiorowych pokazach sztuki, przede wszystkim w wystawie plastyków nowoczesnych w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w 1947 roku, wystawie Polish Art Today w Nowym Jorku (1948) czy w I wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki (1948/1949). W okresie łódzkim do tych interesujących Nowosielskiego tematów należą oprócz wciąż tworzonych kompozycji abstrakcyjnych, w tym wyjątkowych, organicznych, także zmagania z realizmem. Przez cały okres łódzki nieustająco jednak tworzył prace realistyczne: akty, sceny przedstawiające kobiety na plaży, gimnastyczki i pływaczki, sceny rodzajowe we wnętrzach, portrety, grupy z muzykantami, martwe natury i pejzaże, malarstwo sakralne, scenografie, a przede wszystkim pejzaże miejskie, łódzkie. Nowosielski potrafił jednak w swoich płótnach znaleźć własny styl. Można by go nazwać świadomym prymitywizmem nowoczesnym, w którym przedmioty nie tracą swojej realności. Dlatego obrazy Nowosielskiego są łatwo komunikatywne, a czasem także pełne wdzięku. Nowosielski, mieszkając w Łodzi, początkowo żyje z posady kierownika artystycznego państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek, później wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a także z etatu w Miejskim Biurze Projektów w Łodzi przy kolorystycznym projektowaniu fasad. To właśnie podczas swojego łódzkiego okresu, artysta miał szansę wziąć udział w wystawie artystów polskich na XXVIII Biennale Sztuki w Wenecji w 1956 roku. Miasto opuszcza we wrześniu 1962 roku, tuż przed czterdziestką. Od tego czasu do śmierci jest już związany z Krakowem, gdzie pracuje w Akademii Sztuk Pięknych. Publikacja ukazuje wybór głównie prac malarskich Jerzego Nowosielskiego. Osobna część publikacji to projekty scenograficzne, w tym te przygotowane wraz z żoną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7670 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ekspozycje: Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień-maj 2005, Galeria "Stary Browar" w Poznaniu, maj-czerwiec 2005, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, wrzesień-październik 2005, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, styczeń-luty 2006, BWA i Galeria "Pusta" w Katowicach, marzec-kwiecień 2006.
Tekst w jęz. pol. i ang.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 321123 (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6435 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie "Michałowski i Goya", MS. Pałac Herbsta, 15 VI - 20 VII 2010.
Współwydane: "Okropności wojny" - nowe granice w sztuce / Agnieszka Rosales Rodríguez.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Niecodzienny, pięknie zilustrowany katalog, w którym znajdziemy eseje na temat twórczości obydwu artystów głęboko powiązanej z towarzyszącymi ich życiu wydarzeniami historycznymi. Czy sztuka może pomóc porozumieć się kulturom i narodom? Czy może przyczynić się do nawiązania dialogu międzykulturowego? Czy obrazy mogą pobudzić do refleksji nad historią? Czy widok cierpienia uczni nas lepszymi, może coś w nas zmienić? Te pytania poddaje pod dyskusję Agata Lorkowska, kuratorka wystawy "Goya i Michałowski" w książce o tym samym tytule. Publikacja jest niecodziennym katalogiem do wystawy znajdziemy w nim rozbudowany tekst kuratorski autorstwa Agaty Lorkowskiej, esej Agnieszki Rosales Rodriquez, opisy prac i reprodukcje dzieł. Nietypowość tej książki polega na bardzo rozbudowanym projekcie graficznym autorstwa Ryszarda Bienerta, któremu udało się stworzyć spójny system prezentacji treści.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7553 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie "Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej z lat 1979-89", 04.06 - 23.08.2009.
Tekst równoległy w języku polskim i angielskim.
Katalog towarzyszący wystawie "Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979-89" zaprezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2009 roku. Publikacja oprócz bogatego materiału ilustracyjnego, zawiera teksty Jarosława Lubiaka, Magdaleny Ujmy i Małgorzaty Ludwisiak.
"Wystawa stanowiła próbę wypracowania ponownego rozpoznania aktywności artystycznej grupy w pierwszej dekadzie jej istnienia. Łódź Kaliska została założona w 1979 roku przez Marka Janiaka, Jerzego Kobę, Andrzeja Kwietniewskiego, Adama Rzepeckiego, Andrzeja Świetlika, Andrzeja Wielogórskiego. Od samego początku szczerość bycia sobą, także, czy może nawet przede wszystkim w fizjologicznych przejawach, w nieracjonalnych wygłupach, w niskich pobudkach była tym, co artyści przedstawiali bufonadzie i zakłamaniu jakie dostrzegali wokół siebie, zwłaszcza w środowisku artystycznym. Artystyczna etyka oznacza tu szczerość obnażania swojej natury, nawet jeśli rzuca to wyzwanie oficjalnie obowiązującym normom kulturowym i społecznym konwenansom..."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379939 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi 6.09.2023-28.01.2024.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Katalog poświęcony twórczości Andrzeja Łobodzińskiego jedego z czołowych przedstawicieli łódzkiej neoawangardy działającego od lat 50-tych, którego twórczość obejmowała równolegle dwie dziedziny: malarstwo i eksperymentalną sztukę dźwiękową.
Sztuka Andrzeja Łobodzińskiego stanowi osobny rozdział w rozwoju polskiej sztuki powojennej. Istotną rolę w kształtowaniu się jego postawy twórczej miało odwołanie się do intuicji i przypadku jako istotnych czynników stymulujących proces twórczy. Badanie własności materii malarskiej w relacji do struktury formalnej obrazu doprowadziło go wypracowania modelu kompozycji o charakterze otwartym, inicjujących przepływ przestrzeni między składnikami obrazu, a następnie do budowania sekwencji dźwiękowych. Stosowanie zaawansowanych środków technicznych w tworzeniu kompozycji dźwiękowych szło u niego w parze z konsekwentnym rozwijaniem języka malarstwa. Artysta traktował obie dziedziny swojej twórczości za wzajemnie komplementarne i jednakowo uprawnione w odkrywaniu nowych aspektów sztuki.
Jego prace z lat 1956-1972 sytuują się na pograniczu malarstwa i sztuki environment, której tworzywem były przetwarzane elektronicznie dźwięki. Andrzej Łobodziński należał do grona łódzkich twórców poetów, pisarzy, malarzy i grafików skupionych w grupie "Piąte Koło", działającej od 1957 roku. Prace powstałe na przełomie lat 50. i 60. XX wieku prezentował m.in. na wystawie w Galerii Krzysztofory w Krakowie (1961). Uczestniczył w wystawach Konfrontacje organizowanych przez Galerię Krzywe Koło w Warszawie (1963, 1964). Wraz z Krystynem Zielińskim zaprezentował seans dźwiękowy Audycja w Galerii Foksal w Warszawie (1968) oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi (1972). Urodzony w 1931 roku w Łodzi. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 19501954 na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom w 1955 roku. W drugiej połowie lat 50. zajmował się scenografią filmową, plakatem, grafiką książkową. W latach 19722001 prowadził Pracownię Podstaw Kompozycji w macierzystej uczelni obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 1993 roku otrzymał tytuł profesora. Uprawia twórczość w zakresie malarstwa i grafiki, głównie linorytu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7656 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Teoria widzenia / Władysław Strzemiński ; [redakcja naukowa Iwona Luba]. - Łódź : Muzeum Sztuki, 2016. - 341, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 313-320. Indeks.
"Teoria widzenia" Władysława Strzemińskiego stanowi podsumowanie, swoiste zwieńczenie działalności artystycznej, teoretycznej oraz dydaktycznej najważniejszego polskiego przedstawiciela europejskiej awangardy, członka grupy "a.r.", której działalność zapoczątkowała międzynarodową kolekcję sztuki współczesnej, prezentowaną w Muzeum Sztuki w Łodzi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344973 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6443 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzyszy wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi 27.09.2023-18.02.2024.
Bibliografia na stronach 348-349.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Publikacja koncentruje się na późniejszym okresie twórczości malarza, między latami 60/70. Liczne powstałe wówczas prace artysty wyzbyte znamion konwencjonalnej portretowości dają się ująć terminem głowy lub maski. Ich wyjątkowość pozwala na wyodrębnienie z całego ouvre artysty i skonfrontowanie z jego doświadczeniem egzystencjalnym.
Nacht-Samborski był w jednej osobie świadkiem i niedoszłą ofiarą Zagłady, ocalonym i ocalającym innych. Dzisiejsza socjologia umieszcza go w grupie żydowskich Polaków. Wystawa nie zawężając możliwości interpretacyjnych jego dzieła ma za zadanie podsunąć jedną z wielu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób malarz spłacał, wedle słów jego przyjaciela Adolfa Rudnickiego, dług wyobraźni i pamięci wobec historii.
Nacht-Samborski ukrywał i zacierał rozmaite wątki swojej biografii. Z wyjątkiem najbliższych niemal nikomu nie wspominał o swych przeżyciach z okresu Holokaustu, a podobną dyskrecję zachowywał w odniesieniu do swych obrazów niezbyt chętnie je pokazywał i nieczęsto wystawiał. Nie datował ich, bardzo rzadko je sygnował i tytułował.
Późne obrazy pozycjonują artystę na uboczu kapistowskiego koloryzmu. Dużo częściej bywał wtedy ekspresjonistą. Tym samym obecna wystawa skupia się na wyjątkowej sile ekspresji malarza w nawiązaniu do jego niezwykłego życia (Ryszard Stanisławski). Jej linia narracyjna prowadzi od wczesnych przykładów dialogu malarza z awangardami lat 20., przez lata tuż powojenne i krótki epizod socrealistyczny, po ewolucję zarysowującą zagadnienie portret przekształca się w głowę-maskę i jego apogeum idiom całkowicie wyemancypowanej z cech indywidualnych głowy czy popiersia. To właśnie wtedy Nacht dochodzi do szczytów cierpkiej, aforystycznej prostoty. (Joanna Pollakówna)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393079 (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 249-263. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Władysław Strzemiński – ikoniczna i heroiczna postać polskiej awangardy, malarz i teoretyk sztuki, inicjator międzynarodowej kolekcji sztuki nowoczesnej, twórca Sali Neoplastycznej w łódzkim muzeum, artysta wbrew wszystkim przeciwnościom losu niezłomnie broniący swej sztuki i swych przekonań – niczego z tego, co wiemy o Władysławie Strzemińskim, nie znajdziemy w tej książce. Znajdziemy syna polskiego oficera w służbie carskiej, ucznia moskiewskiego korpusu kadetów, wybijającego się adepta elitarnej Mikołajewskiej Szkoły Inżynierskiej w Petersburgu, od wybuchu wojny w 1914 roku czynnego w służbie frontowej, wysoko odznaczanego za odwagę w trwających ponad rok ciężkich walkach o twierdzę Osowiec, straszliwie poszkodowanego w wyniku niemieckiego ataku gazowego, leczonego w wojennych lazaretach, miesiącami grzęznącego w błotnistych okopach Puszczy Nalibockiej, doświadczonego wszystkimi koszmarami Wielkiej Wojny… Podane zostaną w wątpliwość powody kalectwa Strzemińskiego. Czy rzeczywiście stracił nogę, rękę i oko w wyniku przypadkowego wybuchu granatu w 1915 roku, skoro w 1917 wciąż był zdolny do służby wojskowej i miał wrócić na front? Autorki, dokonując ogromnej i trudnej kwerendy w rosyjskich archiwach wojskowych, zdołały zrekonstruować „życie przed życiem” Władysława Strzemińskiego. Życie całkowicie nieznane lub zaledwie wspomniane w niewiarygodnych relacjach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358806 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Skuteczność sztuki / pod redakcją Tomasza Załuskiego. - Łódź : Muzeum Sztuki, copyright 2014. - 579, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Publikacja towarzysząca cyklowi spotkań "Skuteczność sztuki" Muzeum Sztuki w Łodzi 11 października 2012 - 11 maja 2013.
Bibliografia na stronach 557-574.
Publikacja dotyczy jednego z najważniejszych problemów współczesnej sztuki - jej możliwej i oczekiwanej skuteczności. W obszernym tomie, w ponad dwudziestu esejach i wywiadach temat ten zostaje przeanalizowany przez teoretyków i praktyków sztuki współczesnej. Dzięki tej wielości perspektyw publikacja jest pełną aktualnych odniesień prezentacją różnych poglądów, doświadczeń i postaw.
Pojęcie "skuteczności" jest przez autorów ujęte w krytyczny sposób i szeroko sproblematyzowane. Eseje i wywiady zostały pogrupowane wokół sześciu zagadnień: Jak sztuka odnosi się do współczesnych zjawisk ekonomicznych i rodzajów pracy oraz produkcji? Czy dizajn może kształtować zachowania i relacje społeczne? Kolejne części stawiają pytania o kwestie kolektywności, partycypacji i politycznego zaangażowania artystów, w tym o związki sztuki i miejskiego aktywizmu. Wreszcie podjęte zostają problemy dotyczącego tego, czy sztuka może być narzędziem społecznej zmiany oraz czy istnieje dziś miejsce dla sojuszu sztuki i nauki?
Publikacja jest podsumowaniem trzyletniej dyskusji prowadzonej w Muzeum Sztuki na temat zagadnienia skuteczności sztuk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365939 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7087 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Herbstowie : historia fabrykantów / Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka. - Wydanie II uzupełnione. - Łódź : Muzeum Pałac Herbsta. Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi ; Sopot : Muzeum Sopotu, 2021. - 199, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, plany, portrety, tablica genealogiczna ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 193-197.
Współfinansowanie: Urząd Miasta Sopotu
„Ustalając fakty z dziejów rozgałęzionej rodziny Herbstów, autorki podjęły niemal detektywistyczną pracę, zbierając rozproszone po różnych źródłach informacje. Chwała im za to. Nie do wszystkich udało się dotrzeć, ale może ta publikacja spowoduje, że pojawią się nowe materiały. Ciekawie pokazany jest stosunek i problem lojalności poszczególnych członków rodu względem zmieniających się w Łodzi władz państwowych: rosyjskich, polskich bądź niemieckich. Dzieje rodu zostały przedstawione na dość szerokim tle, zwłaszcza rozwoju Łodzi i Sopotu. Pracę dobrze się czyta, jej lektura wciąga czytelnika". Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Stegnera
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377059 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 317-325.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Wystawa "Między teorią a praktyką. Rysunek włoski XVI wieku ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie" jest pierwszą tak bogatą prezentacją rysunków Cinquecenta ze zbiorów publicznych w Polsce. Wybrane na wystawę dzieła, pochodzące z trzech historycznych kolekcji — króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Stanisława Kostki Potockiego i Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk — pokazywane były dotychczas jedynie wyrywkowo i głównie za granicą. Wśród prezentowanychWśród prezentowanych w salach wystaw czasowych Rezydencji „Księży Młyn” rysunków znajdą się dzieła przekonujące o samoistnym pięknie sztuki disegno - prace najwybitniejszych rysowników włoskiego Cinquecenta, m.in.: Baldassare Peruzziego, Giulia Romano, Perina del Vaga, Giorgia Vasariego, Francesca Salviatiego, Bartolomea Passerottiego, Leandra da Ponte zw. Il Bassano, Parmigianina, braci Carraccich.
Towarzysząca wystawie dwujęzyczna (polsko-angielska) publikacja — obok esejów: pierwszego poświęconego zagadnieniom teorii i warsztatu rysunku pióra Jerzego Wojciechowskiego oraz drugiego, dotyczącego wybranych zagadnień kolekcjonerstwa szesnastowiecznych rysunków włoskich w Polsce i na świecie autorstwa Wandy M. Rudzińskiej i Dariusza Kacprzaka — zawiera opracowany przez Małgorzatę Biłozór-Salwę i Jerzego Wojciechowskiego, pełny, obejmujący 191 dzieł, katalog zespołu rysunków włoskich XVI wieku ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Rogów
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 118505 podr. (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej